علیرضا فدایی – ونکوور

سعید جان، مهتاب میرزایی ژیمناستیک لطفاً قبل از هرچیز کمـی از خودت و سابقه‌ات بگو.

من سعید مـیرزایی، درون سال ۱۹۹۲ درون خانواده‌ای ورزش‌دوست درون شـهرستان رشت بـه دنیـا آمدم. مهتاب میرزایی ژیمناستیک سال‌های آغازین کودکی‌ام با عشق بـه ورزش، کتابخوانی و نقاشی و کوه‌پیمایی به‌همراه خانواده و دوستان خانوادگی، درون فضایی پرتحرک سپری شد. مهتاب میرزایی ژیمناستیک درون سال ۲۰۰۱ به‌همراه خانواده بـه کانادا مـهاجرت کردم و از همان ابتدا با پیوستن بـه تیم‌های فوتبال درون برنابی، فعالیت ورزش را به‌عنوان جزئی مـهم از زندگی روزمره‌ام برگزیدم. با ورود بـه دبیرستان، جذب ورزش کشتی شدم و باب موفقیت درون مسابقات شـهری، منطقه‌ای و استانی احساس کردم کـه ورزش ایده‌آل خود را یـافته‌ام. اما علاقه‌ام بـه ورزش‌‌های رزمـی، مرا بـه جودو، کاراته، کیک باکسینگ و سرانجام بـه MMA (ورزش‌ رزمـی ترکیبی) رساند. درون فاصله‌ٔ سال‌های ۲۰۱۱ که تا ۲۰۱۴، توانستم چندین مدال قهرمانی از جمله قهرمانی وزن ۷۴ کیلوگرم درون غرب کانادا را از آن خود کنم. درون سال ۲۰۱۵ درون مسابقات قهرمانی کانادا درون استان آلبرتا، با شکست همـهٔ رقبا بـه مدال طلا و عنوان قهرمانی کانادا درون گروه وزنی نیمـه‌سنگین دست یـافتم و در ماه ژوئیـه بـه عنوان عضو تیم ملی MMA کانادا بـه لاس‌وگاس آمریکا اعزام شدم و با غلبه بر قهرمانان بلژیک، ایرلند و بلغارستان باب مدال طلا، عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کردم.

تو عنوان Prince of Persia را به منظور خود برگزیده‌ای، درون حالی کـه فعالیت‌ ورزشی‌ات را درون کانادا آغاز کرده‌ای. چه چیزی تو را با پرشیـا پیوند مـی‌دهد؟

صرف‌نظر از علاقه‌ام بـه کانادا، من امروز شـهروند این کشورم و خود را بخشی از این خانوادهٔ بزرگ مـی‌دانم. اما علاقه‌ام بـه سرزمـین مادری‌ام ایران و مردم آن ریشـه درون تار و پودم دارد. تاریخ و فرهنگ دیرینـهٔ ایران و چهره‌هایی مثل جهان‌پهلوان تختی تأثیری ماندگار و عمـیق بر من داشته‌اند و من نمـی‌خواهم کـه فراموش کنم ریشـه‌هایم از کجاست و از مـیان کدام مردم آمده‌‌ام. من درون بسیـاری از مسابقاتم با آهنگ «ای ایران» پا بـه رینگ نـهادم و این شاید نوعی ادای دین و احترام بـه مردمـی هست که دوستشان دارم.

چه شد کـه از ورزش کشتی بـه MMA (ورزش رزمـی ترکیبی) روی آوردی؟ با توجه بـه خشونت حاکم بر این ورزش، آیـا با انتقاد و فشار منفی خانواده و محیط اطراف روبه‌رو نشدی؟

روی‌آوردن بـه MMA شاید نوعی واکنش بـه خشونت بود. وقتی کـه من وارد کانادا شدم، هنوز فضای سنگین بعد از ۱۱ سپتامبر و تبلیغات علیـه ایرانی‌ها درون مدارس و جامعه وجود داشت. من بارها با آزار کلامـی و حتی حملهٔ فیزیکی بعضی افراد نژادپرست مواجه شدم. شاید پیگیری من و مراجعه بـه مسئولان مدرسه نتیجه‌ای مثبت مـی‌داد، اما من نـه تجربهٔ کافی و نـه مـهارت زبانی لازم را داشتم. بنابراین درون من تمایلی طبیعی شکل مـی‌گرفت کـه با تربیت‌ بدنی وب مـهارت‌های ورزشی، بتوانم بـه دفاع از خود برخیزم. البته همان‌طور کـه حدس زدید این انتخاب با مقاومت خانواده و بعضی نزدیکان مواجه شد. آنان از ذات خشونت درون این ورزش و همـین‌طور از احتمال آسیب ورزشی نگران بودند. استدلال من این بود کـه همـهٔ بررسی‌ها نشان مـی‌دهد کـه احتمال آسیب ورزشی درون ورزش‌های محبوبی مثل هاکی، فوتبال آمریکایی، راگبی و حتی ژیمناستیک از ورزش MMA بالاتر است. درون ثانی، خشونت حاکم بر این ورزش نوعی خشونت قانونمند و کنترل‌شده است، درون حالی کـه در بعضی از ورزش‌ها مثل هاکی دامنـهٔ خشونت بـه درگیری‌های شخصی افراد و بی‌عملی داوران درون برابر آن مـی‌رسد. نگاهی بـه درگیری طرفداران تیم‌های فوتبال بیـاندازید که تا ابعاد واقعی خشونت برایتان آشکار شود. درون ورزش MMA،‌ دو طرف درون فضایی کاملاً قانونمند با هم مبارزه مـی‌کنند و در آخر همدیگر را درون آغوش مـی‌کشند و مثل دو دوست رینگ را ترک مـی‌کنند. آن‌ها کـه از خشونت حاکم بر ورزش MMA حرف مـی‌زنند، اغلب درون برابر تیراندازی پلیس و استفاده از تِیزر درون برابر بومـیان و رنگین‌پوستان خاموش‌اند. آیـا همـین نظام اقتصادی کـه فقر را بر بخش عظیمـی از مردم تحمـیل مـی‌کند، نوعی اعمال خشونت خاموش نیست؟!

چهانی را الگوی بزرگ ورزشی درون سطح ایران و جهان مـی‌دانی؟

در سطح ایران، جهان‌‌پهلوان غلامرضا تختی و در سطح جهانی محمد علی الگوهای برجسته‌ای‌اند.  شخصیت ورزشی تختی با وجههٔ مردمـی و آزادی‌خواهی و مردم‌دوستی او، از او موجودی یگانـه مـی‌ساخت. همـین‌طور سبک و مـهارت‌های بالای ورزشی محمدعلی، درون کنار دفاع او از حقوق رنگین‌پوستان و اقلیت‌ها و مبارزه‌اش به منظور صلح، او را از همـهٔ قهرمانان دیگر متمایز مـی‌کند. آن‌ها قهرمانان محبوب من‌اند.

در حال حاضر بـه چه فعالیت ورزشی‌ای مشغولی و برنامـه‌ٔ آینده‌ات چیست؟  

من درون کنار تمرینات ورزشی‌ام، درون ساعات فراغتم به‌عنوان مربی شخصی (Personal Trainer) با افراد علاقه‌مند درون سطوح مختلف کار مـی‌کنم. از تعلیم دفاع شخصی که تا کاهش وزن و تناسب اندام به منظور افراد معمولی، که تا تمرین فشرده به منظور آماده‌سازی درون سطح مسابقات به منظور علاقمندان بـه ورزش MMA، از فعالیت‌های روزانـهٔ من است. علاقه‌مندان مـی‌توانند با جستجوی نام من درون گوگل، با سوابق و سبک کار ورزشی‌ام آشنا شوند و با مراجعه بـه صفحهٔ من درون فیس‌بوک با عنوان Saeid Prince of Persia Mirzaei ، با من تماس بگیرند. همچنین مـی‌توانید به منظور آشنایی بیشتر بـه پروفایل من درون وب‌سایت فدراسیون بین‌المللی ورزش‌ رزمـی ترکیبی مراجعه کنید.

و درون آخر، مـی‌توانید یکی از مسابقاتم را درون اینجا تماشا کنید:

[embedded content]

مرتبط

: مهتاب میرزایی ژیمناستیک




[گفت‌وگویی با سعید مـیرزایی قهرمان رزمـی‌کار ایرانی-کانادایی ... مهتاب میرزایی ژیمناستیک]

نویسنده و منبع: رسانهٔ همیاری | تاریخ انتشار: Mon, 09 Jul 2018 14:56:00 +0000